Custom Search
In the Arab world, social smoking is done with a single or double hose, and sometimes even more numerous such as a triple or quadruple hose in the forms of parties or small get-togethers. When the smoker is finished, either the hose is placed back on the table signifying that it is available, or it is handed from one user to the next, folded back on itself so that the mouthpiece is not pointing at the recipient. Another tradition is that the recipient taps or slaps the previous smoker on the back of the hand while taking it, as a sign of respect or friendship!With the increase of Persian and Arab communities, Malaysia too has seen an increase in hookah use and cafes offering hookah more commonly known as SHISHA...

Thursday, October 30, 2008

Preview-Budak Kelantan


Dibintangi:
Danny X Factor, Bienda, Asrulfaisal Kamaruzaman dan Doreen Tang

Genre:
Drama

Tarikh Tayangan:
30 Oktober

Ulasan:
Walau dicipta oleh seorang anak jati Kelantan, cerita ini bukannya berkisarkan anak Kelantan semata-mata dan bukan juga untuk anak Kelantan sahaja, tetapi untuk semua.

Kalau kita sudah disentuh filem-filem yang menceritakan lumrah kehidupan muda-mudi di rimba kosmopolitan seperti ‘City of God’ (Brazil), ‘Clockwork Orange’ dan ‘Romper Stomper’ (UK), ‘Kids’ (Amerika), mahupun filem bersiri ‘Young & Dangerous’ (Hong Kong) sekalipun, kini kita boleh kira berbangga dengan kewujudan sebuah ‘masterpiece’ kita sendiri untuk pemuda Malaysia.

Filem ‘Budak Kelantan’ wajar digolongkan dengan mana-mana karya tinggi kontemporari tempatan yang pernah dihasilkan sejak zaman kegemilangan sutradara-sutradara tanahair seperti U-Wei Haji Saari dan N’amron. Diterbitkan dalam tempoh hanya tiga minggu dengan masa pra-produksi yang singkat serta bajet sebanyak RM600,000 sahaja, ide dan lakonlayar untuk ‘Budak Kelantan’ sudah diperam selama lima tahun oleh Wan Azli Wan Jusoh, yang muncul sebagai pengarah layar perak buat pertama kalinya dengan filem ini.

Menurut tuan pengarah sendiri, ia “bukan cerita tentang budak Kelantan sahaja, tetapi lebih mendalam daripada itu dan kena dibaca”. Mungkin maksudnya bahawa filem ini tak patut ditontoni secara sempit kerana ia bukanlah dihasilkan untuk hiburan seminggu dua tetapi sebagai khazanah untuk merenung kembali budaya kita di masa depan juga barangkali.

Jalan ceritanya yang mengimbangkan kebenaran ayat kitab yang terkandung di dalam Al-Quran dengan realiti kehidupan anak-anak muda Kelantan yang datang berhijrah ke kota besar Kuala Lumpur dan menjalankan hidup mereka yang agak “gedebe” (samseng). Kita serta merta diperkenalkan kepada Jaha yang “gagoh perkaso” dan rakan serumahnya, yang giat melakukan aktiviti “jahak sokmo” seperti mencuri, menculik, merogol, “bergocoh” (bergaduh), merompak Mat Indon dan yang sewaktu dengannya.

Sementara itu, kawan sekampung si Jaha semenjak kecil, Buchek, hidup lurus sebagai pelajar universiti yang tidak tinggal sembahyang dan hanya menanti tarikh perkahwinan dengan tunangnya, Che Nor. Apabila mereka berdua terserempak di Central Market dan kembali mendalami kehidupan masing-masing, peristiwa-peristiwa membuka mata berlaku...

Moral Belakang Cerita
Tema-tema kerohanian bertentangan dengan kehidupan brutal di dunia ini dipersoalkan melalui Buchek dan Jaha yang merupakan ‘saing’ (bak kata orang Kelantan) dalam ertikata yang paling tepat. Dalam pada taat setia atas nama persahabatan, mereka amat bertentangan falsafah dan nilai hidup dan ini yang membuka cerita ini menjadi lebih daripada stereotaip budak bujang Kelantan di KL semata-mata.

Di samping Danny X Factor (yang melakonkan watak Buchek) dan Bienda (yang membawa watak Che Nor) yang sudah dikenali, ada dua bakat baru yang terserlah di sini iaitu Asrulfaisal yang lebih bergiat di dalam dunia teater dan Wan Azli sendiri, sebagai sutradara layar lebar buat pertama kali. Mereka diiringi sokongan kuat dari pelakon-pelakon pembantu yang menghidupkan lagi filem ini.

Akhir kata ‘Budak Kelantan’ patut dihayati dengan positif walaupun sesetengah penonton barangkali akan merasa bagaikan ‘diserang’ adegan ‘gedebe’ yang bertubi-tubi serta realisme yang seolah-olah melampau. Sebenarnya, itu adalah genius ‘Budak Kelantan’, sebuah karya yang paling adil jika ‘dibaca’ oleh naluri kita walaupun jika ada cacat cela kecil yang tidak begitu penting.

*Filem ‘Budak Kelantan’, persembahan bersama Alternate Studio dan GBSB akan berada di pawagam 30 Oktober ini.

Tatapan Tepi:
Tahukan anda sebelum produksi, filem ini dijudulkan ‘Koya Best’ dan ‘KL-KB-Amerika’.

Penampilan hebat daripada wira dikir barat yang kurang dikenali iaitu tukang karut/vokalis Halim Yazid bersama kumpulan dikirnya turut memeriahkan tema “Kelantan” yang kuat di sini. Dendangan mereka yang begitu tulus memang memainkan peranan dalam menguiskan cerita unik ini ke arah intipati sebenar mesej pencerita.

Kredit juga kepada tataan muzik dan ‘film score’ oleh Pacai yang benar-benar memahami jiwa Kelantan filem ini, sama seperti rakan-rakan pelakonnya di skrin yang sempurna berdialog di dalam loghat “Kelate”, walaupun tidak berasal dari Kelantan.

Kata-Kata:
Menurut penerbit utama, Ahmad Puad Onah, yang mengulas pendapat seorang rakan media yang mengatakan ‘Budak Kelantan’ kelihatannya seperti drama TV, elemen ‘raw’ ini sengaja. “Kalau anda berpendapat begitu maknanya drama kita semakin bagus lah ye”, beliau sempat berjenaka.

Dipersetujui Wan Azli dan Danny X Factor juga, bahawa lakonan di dalam filem ini lebih mengikut “logik naluri”.

Kata Asrulfaisal pula, ‘Budak Kelantan’ bukan hanya tentang “anak-anak muda Kelantan yang nakal tetapi anak-anak muda yang nakal dari mana-mana sahaja”.

“Ada dua jenis budak Kelantan – yang habis SPM datang KL begitu sahaja, dan juga yang habis SPM datang KL untuk masuk universiti. Yang datang untuk belajar tu bukan (nakal) macam itulah, kerana mereka ‘educated’, berpelajaran. Itu serba sedikit lah (tentang jalan cerita filem ini). Saya rasa saya kena (bertanggungjawab) untuk menceritakan (kisah ini),” kata Wan Azli.

No comments: